پیشگفتار
«کارآفرینی فرایندی است که فرد کارآفرین با ایدههای نو و خلاق و شناسایی فرصتهای جدید و با بسیح منابع ،مبادرت به ایجاد کسب و کار و شرکتهای نو، سازمانهای جدید و نوآور و رشد یابنده نموده که توأم با پذیرش مخاطره و ریسک است و منجر به معرفی محصول و یا خدمت جدیدی به جامعه میگردد.» کار آفرینی زمینه های لازم را برای یافتن فرصتها در بازار کار وتولید برای توانایی فردی مورد بررسی قرار می دهد و مجموعه دانش و مهارتهایی را که برای ورود به بازار کار ورد نیاز است و همچنین راهبردهای لازم را برای موفقیت در کسب و کار ارائه می نماید تا پس ازفراغت ازتحصیل چنانچه تمایل داشته باشی به جای استخدام و کار برای یگران در حد توان مالی و تخصصی به تنهایی یا به کمک دوستان و نزدیکان نسبت به راه اندازی و اداره یک واحد کوچک صنعتی،کشاورزی،خدماتی ویا هنری برای کسب وکارتولیدی اقدام نمایی.سرعت روند تحولات فن اوری واقتصادی درجهان به گونه ای است که حتی راه اندازی و اداره واحدهای تولیدی وخدماتی کوچک نیز نیازمند اطلاعات و دانش است که در این مجموعه سعی شده است این گونه اطلاعات در حد امکان و ضرورت ارائه شود.روحیه و تفکر کار افرینی هم در واحد های بزرگ تولیدی و خدماتی و هم درواحد های کوچک کاربرد فراوان دارد و می تواند خلا قیتها ، نواوریها و موفقیتهای زیادی را به دنبال داشته باشد اما جایگاه اصلی توسعه تفکر کار آفرینی در واحد های کوچک تولیدی و یا خدماتی است.
مقدمه:
علیرغم نیاز کشور به واردات محصولات کشاورزی، محدودیت دوره برداشت محصولات کشاورزی و فقدان امکانات کافی در جهت حمل و نقل سریع و صحیح این محصولات به بازارهای مصرف، موجب از بین رفتن سرمایه های کشاورزان داخلی و افزایش نرخ واردات فرآورده های کشاورزی به کشور میگردد. از دیگر سو نیاز به محصولات کشاورزی در تمام فصول، اهمیت یافتن روشی برای حفظ و نگهداری بلند مدت این محصولات را در چندان مینماید. صنایع غذایی با ایجاد تغییراتی بر روی ماده خام میتوانند پاسخگوی هر دوی این مشکلات باشند.
هدف عمده صنایع غذایی بر دو نکته فوق استوار است، یعنی فرآوری مواد غذایی به گونه ای که بتواند با دارا بودن ماندگاری زیاد ، مانع از فساد این مواد شده و امکان استفاده از آن را در تمام طول سال فراهم آورد. این فرآوری به فراخور ماده غذایی مورد نظر میتواند تهیه کنسرو، کنسانتره، مربا، ترشی، شور و... باشد. ارائه کنندگان این طرح با در نظر داشتن سه مورد اخیر یعنی تهیه انواع مربا ، ترشی و خیارشور قصد دارند گامی در جهت پیشبرد صنایع غذایی کشور برداشته و نیز با ایجاد زمینه برای اشتغال نیروی ماهر و نیمه ماهر خصوصا بانوان در رفع معضل بیکاری سهیم شوند.
خلاصه طرح
موضوع طرح
تولید به لیمو، و خیارشور
به ظرفیت 620 تن در سال
محل اجرای طرح : قابل اجرا در سراسر کشور
سرمایه گذاری کل: 26/1156 میلیون ریال
سهم آورده متقاضی: 26/116 میلیون ریال
سهم تسهیلات: 1040 میلیون ریال
دوره بازگشت سرمایه: 15 ماه
نحوه بازاریابی و کسب و تجارت و افزایش سود در کار آفرینی
بازار یابی در کسب و کار امروز یک امر ضروری است ودر مو قعیت ساز مانها نقش اساسی ایفا می کند.بازاریابی به فروش از طریق ویزیتوری یا تهیه آگهی های تبلیغاتی محدود نمی شود و مفهوم بسیار جامع تری دارد و به همین دلیل گفته می شود تفکر بازار یابی باید در کلیه ی بخش ها و فرایند های سازمانی نفوذ کند و مورد توجه قرار گیرد.خلق نام تجاری مناسب ، تبلیغات مناسب ، توجه به تغیر دائم در نیازها ودر نهایت بهره گیری ازفناوری روز از الزامات اساسی است.بازاریابی نتیجه ناگزیرو دوری ناپذیر وضروری سرمایه داری است.البته این بدان معنا نیست که بازاریابی تنها به کشورهای دارای نظام سرمایه داری محدود می شود ، تکنیک های بازاریابی در تمام نظامهای سیاسی و بسیاری از جنبه های زندگی کاربرد دارد.
بازار یابی :
بازاریابی اثر بخش به عنوان ساختن چیزی که بتواند بفروشد و نه فروش آنچه که می توانید بسازید تعبیر می شود.
سازمانهایی که آنجه را که تولید می کنند می فروشند محصول مدار هستند یعنی ابتدا محصول را تولید می کنند و سپس برای محصولات خود به دنبال مشتری هستند و به بازار یابی بعنوان وسیله ای برای ترغیب مشتریان به خرید می نگرند. موفق ترین سازمانها آنهایی هستند که آنجه را که می توانند بفروشند تولید می کنند ، آنها مشتری مدار هستند یعنی در پاسخ به نیازهای مشتری محصولات و خدمات خود را عرضه می کنند.
در نتیجه بازاریابی را می توان ، به عنوان فعالیتی لازم برای تطبیق کالاها با نیازها و خواسته های بازار تعریف کرد و بازاریابی فعالیت هایی چون برنامه ریزی و قیمت گذاری و توزیع تبلیغات و معرفی محصولات را شامل می شود.
شر کتها در زمینه بازار یابی سه دسته اند :
1) شرکت های پیشرو
2) شرکت های پیرو
3) شرکت های ایستا
شرکت های پیشرو:
شر کتی فعال است ودرک درستی از بازار یابی دارد.در تحقیقات و رشد محصولات سرمایه گذاری می کند و راهکارهای بد یهی ارائه می دهد.
شرکت های پیرو:
خالی از هرگونه روحیه جسورانه است ممکن است موفق شود اما امکان موفقیت خیلی کم است چون تمایلی به خطرپذیری ندارد و ترجیح می دهد خود را به خطر نیاندازد و برای انتخاب راه منتظر بازار می ماند.
شرکت های ایستا:
همواره به یک شکل کار خود را ادامه می دهدو دلیلی برای تغیر ندارد و منزوی و بی تفاوت است.
ابزار اصلی تشکیل دهنده ی بازار یابی به چهار P معروفند :
1) محصولات product
2) قیمت price
3) مکان place
4) تبلیغات promation
یعنی بازاریابی شامل طراحی و تولید محصول به شکلی که نیاز مصرف کننده را رفع کند. تعیین قیمت واقعی یعنی قیمتی که علاوه بر تضمین سود مشتری را راضی نگه دارد. عرضه محصولات در مکان مناسب (جایی که مشتریان بتوانند محصول را بخرند).تبلیغات برای تشویق مشتری ها برای خرید محصول است.اجزای تشکیل دهنده این آمیزه در تمام سازمان ها مشابه است و تنها نسبت آنها متفاوت است.برای مثال در جایی که قیمت برای مشتریان اهمیت زیادی دارد این قیمت است که بر آمیزه تسلط دارد.قیمت پایین در اغلب موارد نشانگر کیفیت پایین محصول است ومشتریان یک محصول را به دلیل ارزانی آن نمی خرند آنها به خاطر نیاز خود خرید می کنند. توجه خود را به فروش مبتنی بر ارزش معمطوف کنید نه فروش بر مبنای قیمت.
تبلیغات :
شما از چه طریقی به مردم اطلاع میدهید و تبلیغات خود را انجام میدهید؟
ما یک یا دو نفر را انتخاب میکنیم تا در سرتاسر کشور برگههای تبلیغاتی را پخش کنند و مردم از طریق این برگههای تبلیغاتی میتوانند با شماره تلفن تماس بگیرند و با مراجعه به آن برگه برای خرید محصول تخفیف بگیرند . در ضمن ما در ایام عید نیز با پخش سر رسید و تقویم تبلیغاتی را انجام میدهیم که مسمر ثمر می باشد . گاهی وقتها نیز با چاپ آگهی در روزنامه و یا مجلات اقدام به تبلیغات می کنیم . هرچند که تبلیغات از طریق رادیو و تلوزیون کمی گران می باشد ولی برای پیشرفت در کار و فروش محصولات گاهی وقتها به این دو رسانه متوسل شده و از این طریق به تبلیغات دست می زنیم . در مورد بازاریابی نیز از طریق روزنامه و با درج آگهی مبنی بر اینکه به چند بازاریاب نیاز داریم این افراد را پس از تست انتخاب کرده وآنها رابه کار می گیریم تا هم آنها بیکار نباشند و هم محصولات ما با قیمت مناسب به فروش برسد .
ما يك يا دو نفر را انتخاب ميكنيم تا در سرتاسر كشور برگههاي تبليغاتي را پخش كنند و مردم از طريق اين برگههاي تبليغاتي ميتوانند با شماره تلفن تماس بگيرند و با مراجعه به آن برگه براي خريد محصول تخفيف بگيرند . در ضمن ما در ايام عيد نيز با پخش سر رسيد و تقويم تبليغاتي را انجام ميدهيم كه مسمر ثمر مي باشد . گاهي وقتها نيز با چاپ آگهي در روزنامه و يا مجلات اقدام به تبليغات مي كنيم . هرچند كه تبليغات از طريق راديو و تلوزيون كمي گران مي باشد ولي براي پيشرفت در كار و فروش محصولات گاهي وقتها به اين دو رسانه متوسل شده و از اين طريق به تبليغات دست مي زنيم . در مورد بازاريابي نيز از طريق روزنامه و با درج آگهي مبني بر اينكه به چند بازارياب نياز داريم اين افراد را پس از تست انتخاب كرده وآنها رابه كار مي گيريم تا هم آنها بيكار نباشند و هم محصولات ما با قيمت مناسب به فروش برسد .
عنوان طرح: شركت توليدي دادفر
محل اجراي طرح :
حقوقي:
معرفي طرح :
نام واحد : شركت توليدي دادفر
محل اجراء : استان فارس ، شهرستان شيراز
شرایط و تعداد نوبت کاری :
* این شركت در تمام روزهای سال به جز ایام تعطیلی رسمی مشغول به فعالیت می باشد . به علت حساسيت کار و برای جلوگيري از ضرر و زيان فعالیت به صورت شبانه روز می باشد و در این مقدار حداکثر بهره بری از کار می شود .
معرفی محصولات طرح :
* محصول اين شركت توليدي توليد خيارشور ، به ليمو ، رب گوجه و رب انار مي باشد
* جامعه مراجعه کننده داخلی هستند . به علت استقبال از این فعالیت و نیز احتیاج جامعه به این بخش جواب خوبی را میدهد .
نمونه برنامه زمانبندی برای یک سال کاری
توجيه اقتصادي طرح :
الف – سرمايه گذاري ثابت :
الف – 1 ) زميـن :
الف – 2 ) محوطه سازي :
الف – 3 ) ساختمانها:
الف – 4 ) ماشينآلات:
ارقام به ميليون ريال
الف – 5 ) تاسيسات:
الف – 6 ) وسايل نقليه :
ارقام به ميليون ريال
الف – 7 ) تاسيسات اداري:
ارقام به ميليون ريال
الف – 8 ) هزينههاي قبل از بهرهبرداري :
ارقام به ميليون ريال
جمع كل سرمايه گذاري ثابت
ب- هزينه هاي جاري :
ب – 1 ) مواد اوليه و نهاده هاي توليد :
ب – 2 ) حقوق و دستمزد :
ارقام به ميليون ريال
ب – 3 )هزينه نگهداري و تعميرات :
ارقام به ميليون ريال
ب- 4 ) هزينه استهلاك :
ارقام به ميليون ريال
ب- 5 ) سوخت و انرژي :
جمـع هزينه هاي جاري طرح
سرمايه در گردش ( دوره يك ماهه )
جمع كل سرمايه گذاري طرح
ج – فروش:
برآورد هزينه هاي عملياتي و غير عملياتي
پيش بيني مالي طرح
محاسبه دوره برگشت سرمايه:
محاسبه نقطه سر به سر ( در 100% توليد )
( ارقام به ميليون ريال )
بر اساس محاسبات مبتني بر اطلاعات جدول فوق نقطة سر به سر توليد معادل82/23% مي باشد.
محاسبة كارمزد وام
جدول بازپرداخت اصل و كارمزد تسهيلات :
ارقام به ميليون ريال
چارت تشكيلاتي
نمودار تشکیلاتی
1- مدیر 2- منشی 3-سرپرست
4- کارگر ماهر 5- کارگر ماهر 6- کارگر ماهر
7- کارگر نیمه ماهر 8- کارگر نیمه ماهر 9- کارگر نیمه ماهر
10- کارگر ساده 11- کارگر ساده 12- کارگر ساده 13- کارگر ساده
نمودار سود و زيان طي يك دوره 5 ساله
موضوع طرح
توليد به ليمو، و خيارشور
به ظرفيت 620 تن در سال
محل اجراي طرح : قابل اجرا در سراسر كشور
سرمايه گذاري كـل: 26/1156 ميليون ريال
سهم آوردة متقاضي: 26/116 ميليون ريال
سهم تسهيلات: 1040 ميليون ريال
دورة بازگشـت سرمايه: 15 ماه |
استان: فارس | شهرستان: شیراز | بخش:مركزي | روستا: - |
نام شركت | نوع شركت | شماره ثبت | محل ثبت | تاريخ ثبت |
كارخانه دادفر | توليدي | 2097 | شيراز | - |
ماه
برحسب اولویت زمانها | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
جمع اوری اطلاعات | | | | | | | | | | | | |
تعیین مراحل اجرای کار | | | | | | | | | | | | |
انتخاب افراد | | | | | | | | | | | | |
تامین تجهیزات و براورد هزینه ها | | | | | | | | | | | | |
انام تحقیقات بازاریابی | | | | | | | | | | | | |
براورد سود و میزان تولید | | | | | | | | | | | | |
تقسیم کار بین افراد | | | | | | | | | | | | |
طراحی خط تولید | | | | | | | | | | | | |
شروع خط تولیذ | | | | | | | | | | | | |
ارزیابی محصول | | | | | | | | | | | | |
اصلاح خط تولید | | | | | | | | | | | | |
فروش محصول | | | | | | | | | | | | |
میزان سود و زیان | | | | | | | | | | | | |
متـراژ ( متر مربع ) | هزينه واحد ( هزارريال ) | هزينه كل ( ميليون ريال ) |
1000 | 40 | 40 |
رديف | شــرح | مقدار | هزينه واحد ( هزارريال) | هزينه كل (ميليون ريال ) |
1
2
3 | تسطيح و خاكبرداري
ديواركشي
خيابان كشي
پاركينگ و فضاي سبز | 1000مترمربع
300مترمربع
100مترمربع
150مترمربع | 5
6
10
12 | 5
8/1
1
8/1 |
جـــمـــع | جـــمـــع | جـــمـــع | جـــمـــع | 6/9 |
رديف | شــرح | زيربنا(m2) | هزينه واحد ( هزارريال) | هزينه كل (ميليون ريال ) |
1
2
3
4
5 | انبار مواد اوليه
انبار محصول
سالن توليد
اداري و سرويس
نگهباني | 100
150
200
80
24 | 450
450
500
400
400 | 45
5/67
100
32
6/9 |
جــــــمـــع | جــــــمـــع | جــــــمـــع | جــــــمـــع | 1/254 |
رديف | شــرح | تعداد | هزينه واحد | هزينه كل |
1
2
3
4
5
6
7
8 | ميكـسر
فيلتر صافي
پرےن ( در بند )
شيشه شور اتوماتيك
ليبل زن
سيني استيل
دستگاه پخت مربا ( دو جداره اگزالمت )
نقاله ABSشش متري با پايه متحرك | 1
1
1
1
1
1
2
3 | 30
8
40
15
45
15
20
15 | 30
8
40
15
45
15
40
45 |
جـــمـــع | جـــمـــع | جـــمـــع | جـــمـــع | 238 |
رديف | شــرح | تعداد | هزينه واحد(هزارريال) | هزينه كل(ميليون ريال) |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 | حق انشعاب برق 3فاز 50 آمپر
حفر و تجهيز چاه آب
مخزن 5000 ليتري سوخت
سيستم سرمايش و گرمايش
مخزن 5000 ليتري آب و لوله كشي
سيستم اطفاي حريق
ديگ بخار 6170 پوندي
رسوب گير TSA-150
كلويناتور
هيدروسيلكون | -
1حلقه
1
-
1
-
1
2
1
1 | 30
10
7
9
9
7
120
10
5/6
5/1 | 30
10
7
9
9
7
120
20
5/6
5/1 |
جـــمـــع | جـــمـــع | جـــمـــع | جـــمـــع | 220 |
رديف | شــرح | تعداد | هزينه واحد | هزينه كل |
1
2 | وانت نيـــسان
ليفتراك دستي | 1
1 | 75
10 | 75
10 |
جــــــمـــع | جــــــمـــع | جــــــمـــع | جــــــمـــع | 85 |
رديف | شـــرح | هزينه كل |
1
2
3
4 | تلفـن
ميز و صندلي اداري
وسايل آشپزخانه
وسايل رفاهي كاركنان | 2
2
1
2 |
جــــــمـــــع | جــــــمـــــع | 7 |
رديف | شـــرح | هزينه كل |
1
2 | هزينه تهيه طرح، مشاوره، اخذ مجوزها و ثبت تسهيلات
آمــوزش | 16
15 |
جــــــمـــــع | جــــــمـــــع | 31 |
شـــرح | هزينه ( ميليون ريال ) |
زمـين
محوطه سازي و ساختمان ها
ماشين آلات
وسايل نقليه
تاسيسات
تاسيسات اداري
هزينه هاي قبل از بهرهبرداري | 40
7/263
238
85
220
7
31 |
جــــمــــع | 7/884 |
پيش بيني نشــده ( معادل 5 % اقلام فوق ) | 23/44 |
جمـــــع كل | 93/928 |
رديف | شـرح | مصرف سالانه | هزينه واحد (ريال) | هزينه كل(ميليونريال) |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 | شكـر
انواع صيفيجات
انواع ميوه جات
ليـبل
انواع كنسانتره و اسانس
درب شيشه بسته بندي
شيشه بسته بندي
سركه
نمك
كارتن | 120تن
150 تن
150 تن
1400000
20 تن
1400000
1400000
15000ليتر
50 تن
75000عدد | 3000000
850000
1500000
70
30000000
220
530
1400
140000
600 | 360
5/127
225
98
600
308
742
21
7
45 |
جــــمــــع | جــــمــــع | جــــمــــع | جــــمــــع | 5/2533 |
رديف | شــرح | تعداد - نفر | حقوق ماهانه | حقوق كل |
1
2
3
4
5
6 | مدير طرح
مدير توليد
مدير مالي و اداري
كارگر ماهر و فني
راننده
نگهبان و سرايدار | 1
1
1
4
1
1 | 2/1
1/1
1/1
9/0
1
8/0 | 8/16
4/15
4/15
63
14
2/11 |
23% سهم حـق بـيمه كارفرما | 23% سهم حـق بـيمه كارفرما | 23% سهم حـق بـيمه كارفرما | 23% سهم حـق بـيمه كارفرما | 8/26 |
جـــمــــع كل | جـــمــــع كل | 9 | - | 6/162 |
رديف | شـــرح | ارزش دارايي | نرخ | هزينه كل |
1
2
3
4
5 | ساختمان و محوطه سازي
تاسيسات
ماشينآلات
وسايل نقليه
تاسيسات اداري | 7/263
220
238
85
7 | 2%
4%
4%
10%
10% | 27/5
8/8
52/9
5/8
7/0 |
جــــــمـــــــع | جــــــمـــــــع | جــــــمـــــــع | جــــــمـــــــع | 79/32 |
رديف | شـــرح | ارزش دارايي | نرخ | هزينه كل |
1
2
3
4
5 | ساختمان و محوطه سازي
تاسيسات
ماشينآلات
وسايل نقليه
تاسيسات اداري | 7/263
220
238
85
7 | 10%
12%
10%
10%
10% | 37/26
4/26
8/23
5/8
7/0 |
جــــــمـــــــع | جــــــمـــــــع | جــــــمـــــــع | جــــــمـــــــع | 77/85 |
شـــرح | واحد | مصرف سالانه | هزينه واحد (ريال) | هزينه كل(ميليون ريال) |
برق
بنزيـن | كيلووات ساعت
ليتر | 120000
3000 | 250
650 | 30
95/1 |
جــــــمـــــــع | جــــــمـــــــع | جــــــمـــــــع | جــــــمـــــــع | 95/31 |
شـــرح | هزينه ( ميليون ريال ) |
مواد اوليه و نهاده هاي توليد
حقوق و دستمزد
نگهداري و تعميرات
استهلاك
سوخت و انرژي | 5/2533
6/162
79/32
77/85
95/31 |
جــــمــــع | 61/2846 |
پيش بيني نشــده ( معادل 5 % اقلام فوق ) | 33/142 |
جمـــــع كل | 94/2988 |
شـــرح | هزينه ( ميليون ريال ) |
مواد اوليه
حقوق و دستمزد
سوخت و انرژي | 12/211
66/2
55/13 |
جمـــــع كل | 33/227 |
شـــرح | هزينه ( ميليون ريال ) |
سرمايه ثابت
سرمايه در گردش | 93/928
33/227 |
جمـــــع كل | 26/1156 |
رديف | شرح | ارزش واحد (هزارريال) | ميزان توليدKg | ارزش كل(ميليون ريال) |
1
2
3 | خيارشور بسته بندي شده
انواع ترشي بسته بندي شده
انواع به ليمو بسته بندي شده | 5
6
5/6 | 100000
120000
400000 | 500
720
2600 |
جــــــــمـــــــــع | جــــــــمـــــــــع | جــــــــمـــــــــع | | 3820 |
رديف | شــرح | هزينه ( ميليون ريال ) |
1
2 | استهلاك هزينه هاي قبل از بهره برداري ( 4 ساله )
هزينه فروش و اداري ( معادل 2% فروش سالانه) | 75/7
4/76 |
جــمـــع | جــمـــع | 15/84 |
شــرح | ميليون ريال |
درآمد ( فروش ) | 3820 |
كسر مي شود : قيمت تمام شده | 94/2988 |
سود ناويژه | 06/831 |
كسر مي شود : هزينه هاي اداري و فروش | 4/76 |
سود عملياتي | 66/754 |
كسر ميشود : استهلاك هزينه هاي قبل از بهره برداري | 75/7 |
سود ويژه قبل از كسر ماليات | 91/746 |
دوره بازگشت سرمايه = 2/1 سال ( تقريبا پانزده ماه ) |
شــرح | هزينة متغير | هزينة متغير | هزينة ثابت | هزينة ثابت | هزينة كــل |
شــرح | مبلغ | درصد | مبلغ | درصد | هزينة كــل |
مواداوليه | 5/2533 | 100 | 0 | - | 5/2533 |
حقوق و دستمزد | 91/56 | 35 | 69/105 | 65 | 6/162 |
سوخت و انرژي | 56/25 | 80 | 39/6 | 20 | 95/31 |
تعمير و نگهداري | 23/26 | 80 | 56/6 | 20 | 79/32 |
استـهلاك | 0 | - | 77/85 | 100 | 77/85 |
توزيع و فروش | 4/76 | 100 | 0 | - | 4/76 |
استهلاك قبل ازبهره برداري | 0 | - | 75/7 | 100 | 75/7 |
پيش بيني نشده | 98/120 | 85 | 35/21 | 15 | 33/142 |
جمـــع | 58/2839 | - | 51/233 | - | 09/3073 |
1 - عقد مشاركت مدني:
مبلغ قرارداد:
مدت قرارداد
كارمزد
كارمزد عقد مشاركت مدني: | 1040 ميليون ريال
شش ماه
16%
2/83 ميليون ريال |
2 – عقد فروش اقساطي:
مبلغ قرارداد
مدت قرارداد
كارمزد تسهيلات
كارمزد عقد فروش اقساطي
كل كارمزد تسهيلات
كارمزد سالانه
اصل تسهيلات سالانه | 2/1123 ميليون ريال
30 ماه
16%
64/224 ميليون ريال
84/307 ميليون ريال
14/123ميليون ريال
416 ميليون ريال |
شرح | سال 1 | سال 2 | سال 3 |
اصل بازپرداخت تسهيلات | 208 | 416 | 416 |
كارمزد تسهيلات | 57/61 | 14/123 | 14/123 |
جمــع | 57/269 | 14/539 | 14/539 |